Monday, March 12, 2012

Fahami konsep Al-Quran sebagai hantaran

Sesuatu yang menarik untuk dikongsi bersama. Untuk ingatan diri sendiri dan sahabat2 juga.

Ini bukan trend. Ini bukan wajib. Ini bukan adat.
Al-Quran sebagai salah satu dari hantaran sangat sinonim dalam masyarakat kita. Ia merupakan simbolik kepada perkahwinan yang kita bina adalah berlandaskan Al-Quran kalam Allah. 

Beli la secantik atau semahal mana pun Al-Quran itu, jika tak disentuh dan sekadar letak dalam rak sampai berdebu, xder manafaatnya. 

Early this year, kami gi ziarah umah kenalan. Ternampak la Al-Quran digital dekat umah beliau. Belek2 kejap terus jatuh hati dan mintak beliau tolong belikan. Niat asal beli untuk kegunaan peribadi. Dah lama cari Al-Quran dengan terjemahan bahasa melayu mp3. Tp xder... yg ada terjemahan kebanyakannya bahasa indon. so xberapa nk paham ;D

Ni la rupa Al-Quran digital yang menggoda hatiku...
 
Dilengkapi dengan kitab Al-Quran 30 juzuk, pen elektronik, mp3, earphone, cable usb, charger, user manual dan doa.
Cara menggunakannya:
1. Hanya sentuh pen elektronik di mana-mana surah yang terdapat di dalam Al-Quran yang disediakan, pen tersebut akan membacanya.

2. Boleh mengubah untuk mendengar bacaan 'Qari terkenal antaranya:
- Sheikh Saad Al-Ghamidy
- Sheikh Misyari Rashid
- Sheikh Abdul Rahman As Sudais
- Sheikh Abdul Al-Matrud

3. Ketika 'Qari membaca, terjemahan ayat-ayah Al-Quran tersebut akan keluar di skrin dalam bahasa melayu atau english (mengikut pilihan).

4. Pen ini juga boleh menukar bahasa dengan cara menekan button “translate”. Ia dapat menukar ke bahasa Inggeris dan beberapa pilihan bahasa yang lain.

Oh ya... mudah dibawa kemana2. xperlu bawak Al-Quran 30 juzuk tersebut, just bawak manual kecik colour itam dan pen elektronik tu jer. Dh boleh dengar dan baca bersama2. Boleh juga pasang dekat kereta yg ada usb port.

Al-Quran digital sejajar dengan perkembangan teknologi hari ini. Since Al-Quran ada dalam list barang2 hantaran, so xyah la beli yang lain dah. We just pakai Al-Quran digital ni sebagai hantaran nanti. After all, Al-Quran untuk dibaca bukan kitab hiasan.

Berbalik kepada konsep asal, Al-Quran panduan hidup muslim. Maka baca, fahami dan hayati lah.

Selamat Beramal.

No comments: