Thursday, December 16, 2010

Accident || gonna miz my cyg

tarikh: 15 Dec 2010
masa kejadian: 7.35 am
lokasi kejadian: depan umah


pagi td kuar awal sikit sbb nk antar whoopie pies kat akak. selalunya aku kuar umah kul 8.15am. baru nk try kuar awal, mcm ni lak jd. ok, psni xmau kuar awal lg. ekekeke...

lepas kunci gate, masuk kater, masuk gear, tguk kiri tguk kanan tguk kiri, tekan minyak. tiba2...booomm boommm kebabommm... (tak igt aku jerit ke tak time tu) diiringi bunyi hon dr kater yg melanggar tu. dh langgar baru nk hon. lawak pertama yg makcik ni buat.

kereta berkenaan stop lebih kurang 10 langkah dr kater aku. xde yg cedera. hanya kereta je yg cedera teruk.


tak igt la 1st word yg makcik tu cakap... yg aku igt aku ckp kat dia: "akak laju...ni kan kawasan perumahan" (walaupun dia makcik, tp aku panggil akak jgk la)
dia agak meninggikan suara "sy mmg pantang org kata sy bawak laju"
monolog dalaman haku: OK FINE
"sy minta maaf klu statement sy xbetoi. tp klu akak xlaju, xkan teruk mcm ni"
"i xlaju...u yg tiba-tiba keluar. u should tguk dulu. pastikan xde kereta baru keluar" makcik ni tgh selokahkan aku. aku senyum je...
"sbb sy sure xde kerata la sy kuar"


beberapa kereta polis yg lalu kat situ pun stop. hanya mendengar dan memberi pendapat.

"jd skrg awak nk kata sy yg salah la..."
"mcm ni la kak, kita gi buat report dulu" aku mmg xkuasa nk bertekak ngn org mcm ni. xmembantu menyelesaikan masalah lansung. hanya membuang masa. 

aku gi ke kereta jap, sbb nk amik name card. makcik tu tgh sembang2 ngan polis2 yg ada kat situ. apa yg disembang xtau la pulak kan. pastu polis2 tu tolong tolak kater makcik ke bahu jalan. mmg dh xleh nk gerak, sbb tyre dh terkeluar dr rim. tu yg dikata xlaju... lawak ke-2 yg akak ni buat.


mama aku dh sampai di tempat kejadian. td aku call sbb nk inform xjadi nk breakfast sama sbb accident. ok, rupanya aku telah merisaukan mama dh buat dia berpatah balik. 

aku gi semula ke arah makcik berkenaan, siap offer nk suruh insurance aku tolong towing kn kater dia (mcm pasrah je kan). oppppssss...baru aku perasan gambar kat name tag dia pakai tudung. tp skrg dia xpakai pun, sbb xsempat kot. -lawak ke-3

too bad, insurance aku xmau buat. dia kata biar kater tu selesaikn sendiri, sbb sapa yg bersalah belum ditentukan lg. aku pun mcm lurus bendul sampaikan kat makcik tu mcm tu. 


sekali lagi "mmg u yg salah. polis tu pun cakap u yg salah"

oh...bila pulak polis tu ckp mcm tu yek. xdgr pun...mgkin waktu aku gi amik card kat kater kot. aku senyum je..."xsure lg kak. kita tguk kat balai nanti mcm mana"

sempat mama beramah mesra ngn makcik ni. dia kata "sy ni mmg nk cepat. nak antar anak gi skolah sbb ada kem. nk ke pejabat lg. mcm2 hal pulak jad. minggu lepas org langgar belakang. padahal kita drive elok je. ari ni pulak jd mcm ni. Apa punya bala la..." lawak ke-4 (emmmm...elok ke yek???)



wahhhh...agak ganas statement makcik ni. patutnya bersyukur sbb semua selamat. xde yg cedera.





Lokasi: Balai Polis Bandaraya


terjumpa sekali lg ngn akak a.k.a makcik tu kat balai. waktu aku kuar dr bilik sarjan, makcik tu ada kat luar.
"so mcm mana? siapa yg salah??? sy ke???"
makcik ni agak nebes sbb aku keluar senyum je...
dgn memberikan senyuman terakhir "akak tya sendiri nanti ye...". saja je nk nebeskan makcik tu sbb cara cara dia tya sgt sarcastic.


apa resultnya??? 
mengikut undang-undang traffic, mmg aku yg salah. sbb aku di kira berada disimpang dan makcik itu di jalan utama. sarjan tu xnafikan makcik tu mmg laju, melihat pada keadaan kereta. tp kita tak boleh nk buktikan kelajuan kater berkenaan. 


yes, tu aku mmg tau. xkisah pun. tp agak geram ngn makcik tu yg xrasa bersalah lansung n xmengaku drive laju. the best part, tak minta maaf pun. ye la...xrasa bersalah, xkan nk minta maaf kan. oh ye, makcik ni pakai tudung pulak bila sampai balai. betul kn aku kata, tadi dia mmg rushing of time.


*****************************************************************************
kereta dh selamat masuk icu kia. dia try siapkan within 1 month. lamanya... kerosakan agak teruk dr mata kasar. belum tguk dalaman lg. kesian picanto ku... i'll be missing u cyg :(



petang baru gi klinik. badan dh rasa sengal-sengal. baru terasa urat laher dh tegang. kepala ada banjol dan tangan bengkak rupanya. sbb hentakan kat cermin pintu waktu perlanggaran tadi. MC utk 2 hari. klu tak elok jgk esok, doktor suruh dtg lg utk pemeriksaan lanjutan. harap semuanya ok.

keadaan kereta aku: di sini


thanks to family & friends yg concern. byk sgt call, sms & fb comment. sorry klu ada yg xsempat angkat nor replay. doa kan sy recover cepat yek... syg semua ^_^

2 comments:

Cherrie Pie Sweety said...

Eh aku yang dengar pun jadi geram..mesti makcik tu huduh kan.. eiyuwwwww

sabarlah babe.. nnt aku bwk ko jalan2 kay.. isnyaAllah.. adalah hikmahnya tu..

tp still.. aku xpuas hati dengan makcik tu hahahah

Dhiya Syazana said...

hey babe... bad la u...ekekeke...
aku mmg cool je melayan karenah makcik tu. sampai makcik tu pun nebes klu dia kalah kes. hihihi...
yeeahhhh...bestnya ada org nk bawak jalan2..