Monday, December 6, 2010

Bergenang Air Mataku

Dh dapat menduga. gerak hati sgt kuat. xmau spekulasi. xmau gossip2. mahu dgr dr mulutnya sendiri. terjawab semuanya hari ni.

gerak hati ku tepat, terutama dgn org yg rapat. bergenang air mata mendengar pengakuan itu.  terasa sejuk tangannya. namun, tuturnya tenang sekali. mungkin sudah kebal agaknya. rasa mcm tak percaya...orgnya cantik serba serbi. dr paras rupa, tutur kata. tak keterlaluan klu aku katakan wajahnya jauh lebih muda dr usia sebenar. tuturnya sopan, lemah lembut. selalu tersenyum dan ketawa. sgt sempurna...

segalanya telah berakhir. beberapa bulan yg lalu. adakah aku yg tak cukup peka, atau dia yg bijak menyembunyikan rasa. aku hormat perasaannya.

"mmg betul dunia ni tak adil kan" statament yg ditutur sambil tersenyum.
"dunia ni adil kak. itu sifatNya, Maha Adil. cuma kita tak tahu hikmah yg dirahsiakan" jawabku tenang. supaya hatinya juga tenang. dlm hati dh sebak dh ni....

sementara tunggu food sampai, sempat dia tunjuk aku 1 text from him. masih baru, pagi tadi. antara bait-bait ayat yg aku capture "...andai dapat ku undur putaran masa..." penuh penyesalan.

Sifat manusia mmg mudah lupa. jarang kita hargai benda yg ada depan mata. bila dh kehilangan baru nk menyesal. mmg susah nk dapat peluang ke-3. sepatutnya peluang ke-2 digunakan sebaik mungkin.

"Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman, beramal soleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran."
(Al 'Asr 103: 1-3)

Dia terluka, tp masih mampu tersenyum. menitis juga air mataku. memang aku tak layak nk komen statament ni. sbb aku belum masuk ke fasa itu lagi.

Happy Birthday kak. Moga dipermudahkan perjalanan hidup dan bahagia dunia akhirat. Amin...

4 comments:

Cherrie Pie Sweety said...

Erm, ni cerita apa ni.. -_-

Dhiya Syazana said...

kisah sorg teman. sedih...kesian... besar dugaan org.
teringat pasal citer kwn kita jugak -_-

~~::loveayna::~~ said...

gadis itu pasti dapat yg lebih baik drpd org yg tidak menghargai peluan ke-2 dan ke-3 itu..pasti.. :)

Dhiya Syazana said...

yes beb..moga ada insan yg baik dan jujur utk dia. Amin...