Monday, October 4, 2010

Jatuh Cinta. Pengalaman mendewasakan.

dari budak fresh grad yg innocent, pemalu, pendiam.
Banyak yg aku belajar kat sini.  Naik turun dalam career mendewasakan. Wlupun muka aku org kata mcm budak secondary school. aku kini lebih dewasa. Org kata pengalaman mendewasakn. Itu betul. Bila di imbas kembali, dr mula kaki aku melangkah ke sini, byk perubahannya. Yg paling ketara, fizikal la. Hahahaha… sepanjang aku kat sini size pun berubah2. Dari S ke M ke S ke L ke M ke…cukup2 la…nk S balik. Plz…

Dulu, aku susah nk luahkn apa yg aku rasa. pendam je. selalu fikir apa yg org akan rasa klu aku ckp mcm ni mcm tu. takut klu ada hati yg terluka dgn kata-kata ku. biar aku yg terluka xpe. Skrg, takde memendam2 perasaan. Kami mengamalkn open communication. focus on d issue, not d person. we can talk anything. dn habis di meja meeting sahaja.

tone of voice pun penting. aku lebih cool dlm menangani cabaran di office ni. bkn senang bekerja dgn subordinates yg lebih senior usia dan years of service. lelaki punya ego yg tersendiri. mmg agak mencabar. dia rasa dia tahu semua. dia rasa kita budak-budak. lagaknya mengalahkn manager. smpi org2 luar pun igt dia boss aku. "i pun boleh buat kerja yg u buat", aku tak melatah. aku respect kata2nya. aku kasi dia peluang. akhirnya, dia tahu aku bukan budak2 yg boleh diperkotak katikkn. 'Give respect to gain respect'. itu betul. aku dh dapat.

NO , DON'T KNOW, YES BOSS. xde dlm kamus aku. sekiranya ada dlm kamus korng, cuba idup tanpanya satu minggu. korg akan tahu kebaikannya.

Ikhlas dlm pekerjaan yg kita lakukan. jgn mengharapkn balasan. mana ada org nk buat keja free kn. sapa kata free? yg gaji ko dapat bulan2 tu apa? aku penah keja mcm bengong. masuk sebelum org lain masuk, balik sebelum kul 12am. org lain, masuk 8.30am balik 5.00pm. Gaji??? sama je...xde extra pun. mula rasa tak puas hati, tak adil, xdihargai. pernah rasa apa yg aku rasa? sbb apa rasa mcm tu. tak ikhlas. aku muhasabah diri. aku ikhlaskn diri dan tak mengharapkn apa2 balasan. aku percaya pada rezeki yg Allah berikan. bila ikhlas aku dapat lebih dr apa yg aku nak.

Saat ni,apa yg aku ada sekarang sgt priceless. aku rasa aku jatuh cinta. jatuh cinta pada kerja aku. am different person from the first day I step-in. boss aku ckp aku cool. hahaha... kawan2 jgn ckp begitu. "mcm mana nk jadi mcm ko, sgt cool". Humans are different not difficult ^_*

Syukur pada rezeki Mu. tempat aku di sini.

No comments: